အဆံုးအျဖတ္
by htikeaung
Eleven Daily NewsYesterday, 03:05
Written by:
ေမာင္တင္ဦး
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဧၿပီ ၅ ရက္က စတင္ျပဳလုပ္သည့္ အစိုးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ား၏ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးဆုိင္ရာ ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးပြဲျမင္ကြင္း
ေ၀ခြဲရခက္တယ္
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ဟာ ေလာကထဲမွာ ေ၀ခဲြရခက္ခဲတဲ့ အလွည့္အေျပာင္းကို အနည္းဆံုး တစ္ခုမက ၾကံဳခဲ့ရမွာပါ။ ဘယ္သူ႔ကို ဦးစားေပးဆံုးျဖတ္မလဲ။ ဘာကိုရည္ရြယ္ၿပီး ဆံုးျဖတ္မလဲ။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အေပၚမွာ ဘယ္သူေတြ နစ္နာမလဲ။ ဘယ္သူေတြ သက္သာမလဲ။ ေကာင္းက်ိဳးကဘာလဲ။ ဆိုးက်ိဳးကဘာလဲ။ စဥ္းစားတတ္ေလ။ ေ၀ခဲြရခက္ေလပါပဲ။
ႏွလံုးေရာဂါ အခံရွိတဲ့ အေမက သမီးကို သူမ (အေမ) သေဘာတူသူနဲ႔ ေပးစားဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ သမီးကလည္း သူ႔ခ်စ္သူနဲ႔ သစၥာတိုင္တည္ ခ်စ္သဒၶါ ၿပိဳင္ခဲ့ၿပီးၿပီ။
သမီး ဘယ္လိုဆံုးျဖတ္မလဲ။ အမွန္တရားက ဘာလဲ။ ေ၀ခဲြရခက္ၿပီ။ ေျပာတတ္သူေတြ ေျပာတဲ့စကားက ‘ဟဲ့ အေမက အစားထိုးလို႔ မရဘူး။ နင့္လင္က အစားထိုးလို႔ ရတယ္။’
သူေျပာတာလည္း ဟုတ္ႏိုးႏိုးပါ။ ဒါေပမဲ့လည္း ေနာက္တစ္ေယာက္က ‘အေမကေတာ့ အစားထိုး မရဘူးေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အေမဆိုတာ သခၤါရသေဘာတရားအရ နင့္ကိုထားခဲ့ရမွာပဲ။ အဲဒီေတာ့ နင္မခ်စ္ မႏွစ္သက္တဲ့သူရဲ႕ ရင္ခြင္ထဲမွာ စိတ္ဆင္းရဲရဲနဲ႔ တစ္သက္လံုး ေနႏိုင္မွာလား။’ ဟင့္အင္း မေနႏိုင္ပါဘူး။ ကြၽန္မခ်စ္သူရဲ႕ သစၥာ၊ ေမတၱာကမွ တစ္သက္လံုး ေအးျမေနမွာပါ။
ကိုင္းဒါဆို ဘယ္လိုဆံုးျဖတ္မလဲ။ တကယ္ေတာ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အမွန္တရားေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္လာရင္ ဘာကိုဆံုးျဖတ္ရမွန္း ေ၀ခဲြမရတတ္ၾကပါဘူး။
ေနာက္ဆံုး emotion ေပၚမူတည္ၿပီး မ်က္စိမိွတ္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ၾကပါတယ္။ တစ္ခါတေလ issue တစ္ခုဟာ လူအမ်ားအတြက္ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေစပါတယ္။ မိမိအျမင္နဲ႔ မိမိမွန္တယ္ထင္တဲ့ အဆိုေတြ အသီးသီး ရွိေနၾကပါတယ္။ point of view ေတြက မတူၾကပါဘူး။
မွန္တဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္က တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို သိပ္မသိသာေစေပမယ့္ မွားတဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မိရင္ေတာ့ တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို အမ်ားႀကီး ထိခိုက္ေစပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္သည္အထိ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္ဆိုတာ တိုင္းျပည္ႀကီးေပ်ာက္ပ်က္သြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တိုင္းျပည္ႀကီး ရွိလ်က္နဲ႔ မတိုးတက္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္ေနၿပီး လူေတြလူလိုမေနရ ပညာမဲ့၊ က်န္းမာေရးလူတမ္းေစ့ မေနထိုင္ရျခင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္ . . . . .
လူမႈေရး၊ မိသားစုေရးမွာ issue ဟာ ႐ႈပ္ေထြးေနတတ္ပါတယ္။ အခ်စ္ေတြ၊ သစၥာေတြ၊ သံေယာဇဥ္ေတြနဲ႔ ေႏွာင္ဖြဲ႕ေနၿပီး အမွန္တရားဟာ ေမွးမိွန္ေနပါတယ္။ အမွန္တရား ဆိုတာကလည္း Conditional လုိက္ၿပီး ေျပာင္းလဲေနေလေတာ့ အမွန္တရား ဆိုတာကို လိုသလို ဆြဲယူၾကတာပါပဲ။ အမွန္တရားဟာ အင္အားႀကီးသူ ဘက္မွာလား။ အာဏာရွိသူ ဘက္မွာလား။ ေငြေၾကးၾကြယ္၀သူ ဘက္မွာလား။ မိုက္ရဲသူဘက္မွာလား။ မိသားစုအတြင္းမွာျဖစ္တဲ့ ျပႆနာက မိသားစုအတြင္းမွာပဲ ေျဖရွင္းသြားႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာက လူမႈေရးျပႆနာထက္ ပိုမိုနက္႐ိႈင္းပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုက ပါတီတစ္ခုလံုး၊ တိုင္းျပည္တစ္ခုလံုး လူမ်ိဳးစုတစ္ခုလံုးကို ပတ္သက္ေနတတ္ပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မွန္သြားတာထက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မွားသြားတာက ပိုအေရးႀကီးပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွားလို႔ အဆင္းရဲဆံုး တိုင္းျပည္ဘ၀ကို ေရာက္ခဲ့တာဟာ ယေန႔ထိ ျပန္ဆဲြတင္လို႔ မရေသးပါဘူး။ ေခ်ာက္ထဲက်ဖို႔ လက္ႏွစ္လံုးအလိုဆိုတဲ့ အမွားရလဒ္ကို အမွန္လုပ္ခဲ့တဲ့အတြက္ ေပးဆပ္လို႔ မကုန္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ အမွားဆိုတာကို အမွန္လို႔ စြဲလမ္းယံုၾကည္သြားသူအတြက္ ခဲဖ်က္နဲ႔ျပန္ဖ်က္႐ံုနဲ႔ အမွားဟာ လြယ္လြယ္ကူကူ ေပ်ာက္မသြားႏိုင္ပါဘူး။
မွန္တဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္က တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို သိပ္မသိသာေစေပမယ့္ မွားတဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မိရင္ေတာ့ တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို အမ်ားႀကီး ထိခိုက္ေစပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္သည္အထိ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္ဆိုတာ တိုင္းျပည္ႀကီးေပ်ာက္ပ်က္သြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တိုင္းျပည္ႀကီး ရွိလ်က္နဲ႔ မတိုးတက္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္ေနၿပီး လူေတြလူလိုမေနရ ပညာမဲ့၊ က်န္းမာေရးလူတမ္းေစ့ မေနထိုင္ရျခင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာ
ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာ သိမ္ေမြ႕ေလေလ၊ ခက္ခဲေလေလပါပဲ။ Win-Win Theory ျဖစ္ဖို႔ နည္းလမ္းရွာရတာဟာ လက္ေတြ႕နယ္ပယ္မွာ အခက္ခဲဆံုးပါပဲ။ စင္စစ္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ Win-Win Theory မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့မယ့္ အေျခအေနပါ။ ဒီလိုအေျခအေနမွာ ဘာပဲ ဆံုးျဖတ္၊ ဆံုးျဖတ္ တစ္ဖက္ဖက္ကို ထိခိုက္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆို ထိခိုက္မႈ အနည္းဆံုးျဖစ္မယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတစ္ခါ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အခ်က္ကို ဗဟိုခ်က္တစ္ခုစီ ဦးတည္ၾကရပါမယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လုိ႔ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ေပါမ်ားစြာကို ပြင့္လင္းရဲ၀ံ့စြာ ခ်ျပရပါမယ္။ ဒီလိုဆံုးျဖတ္ရင္ ကိုယ္ဘာေတြ နစ္နာႏိုင္တယ္။ ဘယ္ေလာက္အထိ နစ္နာႏိုင္တယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ဆံုး ျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာကို ပါ၀င္ပတ္သက္ေနသူအားလံုး သိခြင့္ရွိရပါမယ္။
ဆံုးျဖတ္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္
ဒီေနရာမွာ ဆံုးျဖတ္မယ့္ပုဂၢိဳလ္ (မ်ား)ရဲ႕ က႑ဟာ အေရးပါလာျပန္ပါတယ္။ ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦးတည္းက ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္ေနရင္ ဆံုးျဖတ္မယ့္ပုဂိၢဳလ္ရဲ႕ အစြဲ၊ ဘက္လိုက္မႈဟာ ဆံုးျဖတ္မယ့္ အေၾကာင္းအရာေပၚမွာ ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားစြာ သက္ေရာက္ေနပါတယ္။
အိမ္တစ္အိမ္မွာ အိမ္ေထာင္ဦးစီး (အေဖ)ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ မွီခိုေနတဲ့ ဇနီး၊ သား၊ သမီးအားလံုးအေပၚ သက္ေရာက္ပါတယ္။ ကိုယ့္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ကိုယ္လြတ္႐ုန္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္လို႔ မရပါဘူး။ ဇနီးကို ဘယ္ေလာက္ထိခိုက္မလဲ။ အက်ိဳးျပဳမလဲ။ သား၊ သမီးေတြကို ဘယ္ေလာက္ထိခိုက္မလဲ။ အက်ိဳးျပဳမလဲ။ ေရတိုအက်ဳိးဆက္၊ ေရရွည္အက်ဳိးဆက္ေတြကို လက္ေတြ႕က် က် ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် သံုးသပ္ၿပီးမွ ဆံုးျဖတ္ရပါမယ္။
တိုင္းျပည္ေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကလည္း ႏိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးကို အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိတစ္ေယာက္၊ မိမိတစ္ဖြဲ႕တည္းအတြက္ ကြက္ကြက္ေလးစဥ္းစားလို႔ မရပါဘူး။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္က ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ယေန႔ထိ ဆင္းရဲတြင္းနက္မႈ အက်ဳိးဆက္ကို ခံစားေနၾကရဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပန္အဖတ္ဆယ္ ကယ္တင္ဖို႔ စဥ္းစားၾကေပမယ့္ ကိုယ့္အတၱကို မေလွ်ာ့ႏိုင္ၾကေသးေတာ့ အဆံုးအျဖတ္ဟာ ခက္ခဲေနဦးမွာပါ။
ဆံုးျဖတ္ခ်ိန္ေရာက္ၿပီ
ဘ၀မွာ မလဲြမေသြ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္အခ်ိန္ ေရာက္ၿပီဆို ဘယ္လိုစဥ္းစား ဆံုးျဖတ္မလဲ။ ကေလးမေမြးႏိုင္ေသးလို႔ အသက္လုေနရတဲ့ မိခင္ရဲ႕ ရဲရင့္ျပတ္သားတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဘယ္သူလိုက္မီမွာလဲ။ ‘ကေလးကိုပဲ အရယူပါ။ ကြၽန္မေသခ်င္ေသပါေစ’ တဲ့။ ၾကက္သီးေမြးညင္းထေစတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ပါ။
ဒီလို မိမိဘ၀ကို လဲရဲတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳးခ်ႏိုင္တဲ့ ပုဂိၢဳလ္မ်ိဳးမွ တိုင္းျပည္ခ်မ္းသာမွာပါ။ အသက္ေသြးေခြၽး အစဥ္မေႏွး ေပးဆပ္သည္မွာ...ဘယ္သူျဖစ္မလဲ။ တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္ပင္ေပးဆပ္ရဲတဲ့ အာဇာနည္ဆိုတာ တစ္ေခတ္မွာ တစ္ခါပဲေပၚခဲ့တယ္။
တကယ္ဆိုေတာ့ အသက္ေပးစရာ မလိုပါဘူး။ ဘ၀ပ်က္စရာ မလိုပါဘူး။ အေျခအေန ယိုင္နဲ႔သြားစရာ မလိုပါဘူး။ သမိုင္းမွာ သိကၡာရွိသြားမယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရမွာပါ။ နတ္လူသာဓုေခၚမယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရမွာပါ။ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးကို အက်ိဳးျပဳမယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါ။ မိမိရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ လတ္တေလာ မွားတယ္လို႔ ႐ႈျမင္ေနသူေတြ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မိမိဆံုးျဖတ္ခ်က္ထဲမွာ အမွန္ကို သိျမင္ႏိုင္မႈ၊ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံမႈ၊ သေဘာထားႀကီးမႈ၊ တိုင္းျပည္နဲ႔ ျပည္သူမ်ားအေပၚ ေပးဆပ္လိုမႈ၊ ေရရွည္အက်ိဳး ေမွ်ာ္ကိုးတတ္မႈ စတဲ့ျမင့္ျမတ္တဲ့ သူရဲေကာင္းစိတ္ဓာတ္ေတြ ထံုမြမ္းေနမွာျဖစ္သလို နတ္၊ လူ သာဓုေခၚၾကမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ျမန္မာျပည္ကို ဆင္ရဲတြင္းမွ ကယ္ထုတ္ေပးႏိုင္မွာပါ။
အကယ္၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရန္ ခက္ခဲေနတယ္ဆိုရင္ မိလိႏၵမင္းရဲ႕ စိတ္ကိုျပဳျပင္ျခင္း ရွစ္ခ်က္ကို ကိုးကားတင္ျပလိုပါတယ္။
၁။ ခုနစ္ရက္အတြင္း မင္းကိစၥ မျပဳေတာ့ၿပီ။ (ေခတၱအာဏာ လက္လႊတ္ၾကည့္ျခင္း။ အာဏာလက္လႊတ္လိုက္ရင္ ျဖစ္လာမယ့္ အက်ိဳးဆက္ကို မွန္းဆၾကည့္ျခင္း။ အမွန္တကယ္ အာဏာလက္လႊတ္ရဲလားလို႔ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ျခင္း။ ဘုရင္လို လူ႐ိုေသ၊ ရွင္႐ိုေသ၊ အခြင့္ထူးခံဘ၀မွ သာမန္လူလို ေနၾကည့္ျခင္း။)
၂။ ရာဂစိတ္ကို မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (မိမိပိုင္ စည္းစိမ္ဥစၥာ၊ အေဆာင္အေယာင္၊ လူမိန္းမ စသည္တို႔ကို တပ္မက္စြဲလမ္းျခင္းအား ထိန္းသိမ္းျခင္း)။
၃။ ေဒါသစိတ္ကို မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (အလိုမက်၊ အလိုမျပည့္ျခင္းတို႔ကို စိတ္လိုက္မာန္ပါ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလံုး သံုးပါးတို႔ ေနရာေဒသမေရြး ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း တုံ႔ျပန္ျခင္းအား ထိန္းသိမ္းျခင္း)။
၄။ ေမာဟစိတ္ကို မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (ေမာဟစိတ္ဆိုတာ မသိတတ္ျခင္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ မသိတတ္ျခင္းေၾကာင့္ အမွန္ကိုမသိျခင္း၊ ျပည္သူ႔အက်ဳိးကို မသိျခင္း၊ မိမိအတၱႏွင့္ယွဥ္ေသာ အက်ဳိးတစ္ခုတည္းကို ၾကည့္ျခင္းတို႔ကို ပိုင္းျခားသိရွိ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ျခင္း။)
၅။ ေက်းေတာ္၊ ကြၽန္ေတာ္၊ အလုပ္သမား၊ အမႈေတာ္ထမ္းမ်ား အေပၚ၌ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ စိတ္ကိုမာန္မာန မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (အမိန္႔ေပးတတ္တဲ့ အက်င့္စ႐ိုက္ကို မိမိဘာသာ ႐ိုက္ခ်ိဳးႏိုင္ၿပီလား။ အမိန္႔အာဏာအေပၚ ယစ္မူးျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ၿပီလား။
၆။ ကိုယ္မႈ၊ ႏႈတ္မႈထူးျခားစြာ ေစာင့္စည္းမည္။ (ကိုယ္မႈ၊ ႏႈတ္မႈ မေစာင့္စည္းႏိုင္တဲ့ ပုဂိၢဳလ္ေတြ မ်ားေနတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈဟာ ျမင့္ျမတ္ႏိုင္ပါ့မလား။)
၇။ ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ ေတြ႕ရ၊ သိရသမွ်ေသာ အာ႐ံုမ်ားအတြက္ အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ မ်က္စိ၊ နားစေသာ ဣေႁႏၵမ်ားကို ေစာင့္စည္းမည္။ (ျပည္သူေတြရဲ႕ ဘ၀ကို အမွန္တကယ္ ထဲထဲ၀င္၀င္ၾကည့္မိရင္ အကုသိုလ္ျဖစ္စရာေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္ႀကီးပါ။ စားရမဲ့ ေသာက္ရမဲ့ဘ၀၊ က်န္းမာေရးခ်ဳိ႕တဲ့တဲ့ ဘ၀၊ ပညာမဲ့၊ အေတြးအေခၚမဲ့ဘ၀ စတဲ့ ဘ၀စံုကို အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ပါ့မလား။)
၈။ အားလံုးေသာ သတၱ၀ါတို႔ အေပၚမွာ ေမတၱာစိတ္ထားမည္။ (အလြန္ခက္ခဲနက္နဲတဲ့ စိတ္ထားပါ။ အားလံုးေသာ သတၱ၀ါဆိုတာ လူသားအားလံုး၊ ျပည္သူအမ်ား ဆူၾကံဳနိမ့္ျမင့္ အဆင့္အတန္းမေရြးအေပၚမွာ တစ္ေျပးညီ ေမတၱာထားရမွာဆိုေတာ့ လြယ္ကူတဲ့ လုပ္ရပ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။)
ေဖာ္ျပပါအတိုင္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရမယ့္ ေနရာကို ေရာက္ေနသူတိုင္း စိတ္ကိုျပဳျပင္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ေအးခ်မ္းသာယာၿပီး ေခတ္မီဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေသာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး မလြဲမေသြ ေပၚေပါက္လာမည္ဟု ယံုၾကည္မိပါေၾကာင္း။
Opinion
Show commentsOpen link

by htikeaung
Eleven Daily NewsYesterday, 03:05
Written by:
ေမာင္တင္ဦး
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဧၿပီ ၅ ရက္က စတင္ျပဳလုပ္သည့္ အစိုးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ား၏ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးဆုိင္ရာ ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးပြဲျမင္ကြင္း
ေ၀ခြဲရခက္တယ္
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ဟာ ေလာကထဲမွာ ေ၀ခဲြရခက္ခဲတဲ့ အလွည့္အေျပာင္းကို အနည္းဆံုး တစ္ခုမက ၾကံဳခဲ့ရမွာပါ။ ဘယ္သူ႔ကို ဦးစားေပးဆံုးျဖတ္မလဲ။ ဘာကိုရည္ရြယ္ၿပီး ဆံုးျဖတ္မလဲ။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အေပၚမွာ ဘယ္သူေတြ နစ္နာမလဲ။ ဘယ္သူေတြ သက္သာမလဲ။ ေကာင္းက်ိဳးကဘာလဲ။ ဆိုးက်ိဳးကဘာလဲ။ စဥ္းစားတတ္ေလ။ ေ၀ခဲြရခက္ေလပါပဲ။
ႏွလံုးေရာဂါ အခံရွိတဲ့ အေမက သမီးကို သူမ (အေမ) သေဘာတူသူနဲ႔ ေပးစားဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ သမီးကလည္း သူ႔ခ်စ္သူနဲ႔ သစၥာတိုင္တည္ ခ်စ္သဒၶါ ၿပိဳင္ခဲ့ၿပီးၿပီ။
သမီး ဘယ္လိုဆံုးျဖတ္မလဲ။ အမွန္တရားက ဘာလဲ။ ေ၀ခဲြရခက္ၿပီ။ ေျပာတတ္သူေတြ ေျပာတဲ့စကားက ‘ဟဲ့ အေမက အစားထိုးလို႔ မရဘူး။ နင့္လင္က အစားထိုးလို႔ ရတယ္။’
သူေျပာတာလည္း ဟုတ္ႏိုးႏိုးပါ။ ဒါေပမဲ့လည္း ေနာက္တစ္ေယာက္က ‘အေမကေတာ့ အစားထိုး မရဘူးေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အေမဆိုတာ သခၤါရသေဘာတရားအရ နင့္ကိုထားခဲ့ရမွာပဲ။ အဲဒီေတာ့ နင္မခ်စ္ မႏွစ္သက္တဲ့သူရဲ႕ ရင္ခြင္ထဲမွာ စိတ္ဆင္းရဲရဲနဲ႔ တစ္သက္လံုး ေနႏိုင္မွာလား။’ ဟင့္အင္း မေနႏိုင္ပါဘူး။ ကြၽန္မခ်စ္သူရဲ႕ သစၥာ၊ ေမတၱာကမွ တစ္သက္လံုး ေအးျမေနမွာပါ။
ကိုင္းဒါဆို ဘယ္လိုဆံုးျဖတ္မလဲ။ တကယ္ေတာ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အမွန္တရားေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္လာရင္ ဘာကိုဆံုးျဖတ္ရမွန္း ေ၀ခဲြမရတတ္ၾကပါဘူး။
ေနာက္ဆံုး emotion ေပၚမူတည္ၿပီး မ်က္စိမိွတ္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ၾကပါတယ္။ တစ္ခါတေလ issue တစ္ခုဟာ လူအမ်ားအတြက္ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေစပါတယ္။ မိမိအျမင္နဲ႔ မိမိမွန္တယ္ထင္တဲ့ အဆိုေတြ အသီးသီး ရွိေနၾကပါတယ္။ point of view ေတြက မတူၾကပါဘူး။
မွန္တဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္က တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို သိပ္မသိသာေစေပမယ့္ မွားတဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မိရင္ေတာ့ တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို အမ်ားႀကီး ထိခိုက္ေစပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္သည္အထိ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္ဆိုတာ တိုင္းျပည္ႀကီးေပ်ာက္ပ်က္သြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တိုင္းျပည္ႀကီး ရွိလ်က္နဲ႔ မတိုးတက္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္ေနၿပီး လူေတြလူလိုမေနရ ပညာမဲ့၊ က်န္းမာေရးလူတမ္းေစ့ မေနထိုင္ရျခင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္ . . . . .
လူမႈေရး၊ မိသားစုေရးမွာ issue ဟာ ႐ႈပ္ေထြးေနတတ္ပါတယ္။ အခ်စ္ေတြ၊ သစၥာေတြ၊ သံေယာဇဥ္ေတြနဲ႔ ေႏွာင္ဖြဲ႕ေနၿပီး အမွန္တရားဟာ ေမွးမိွန္ေနပါတယ္။ အမွန္တရား ဆိုတာကလည္း Conditional လုိက္ၿပီး ေျပာင္းလဲေနေလေတာ့ အမွန္တရား ဆိုတာကို လိုသလို ဆြဲယူၾကတာပါပဲ။ အမွန္တရားဟာ အင္အားႀကီးသူ ဘက္မွာလား။ အာဏာရွိသူ ဘက္မွာလား။ ေငြေၾကးၾကြယ္၀သူ ဘက္မွာလား။ မိုက္ရဲသူဘက္မွာလား။ မိသားစုအတြင္းမွာျဖစ္တဲ့ ျပႆနာက မိသားစုအတြင္းမွာပဲ ေျဖရွင္းသြားႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာက လူမႈေရးျပႆနာထက္ ပိုမိုနက္႐ိႈင္းပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုက ပါတီတစ္ခုလံုး၊ တိုင္းျပည္တစ္ခုလံုး လူမ်ိဳးစုတစ္ခုလံုးကို ပတ္သက္ေနတတ္ပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မွန္သြားတာထက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မွားသြားတာက ပိုအေရးႀကီးပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မွားလို႔ အဆင္းရဲဆံုး တိုင္းျပည္ဘ၀ကို ေရာက္ခဲ့တာဟာ ယေန႔ထိ ျပန္ဆဲြတင္လို႔ မရေသးပါဘူး။ ေခ်ာက္ထဲက်ဖို႔ လက္ႏွစ္လံုးအလိုဆိုတဲ့ အမွားရလဒ္ကို အမွန္လုပ္ခဲ့တဲ့အတြက္ ေပးဆပ္လို႔ မကုန္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ အမွားဆိုတာကို အမွန္လို႔ စြဲလမ္းယံုၾကည္သြားသူအတြက္ ခဲဖ်က္နဲ႔ျပန္ဖ်က္႐ံုနဲ႔ အမွားဟာ လြယ္လြယ္ကူကူ ေပ်ာက္မသြားႏိုင္ပါဘူး။
မွန္တဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္က တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို သိပ္မသိသာေစေပမယ့္ မွားတဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်မိရင္ေတာ့ တိုင္းျပည္အေျပာင္းအလဲကို အမ်ားႀကီး ထိခိုက္ေစပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္သည္အထိ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္ဆိုတာ တိုင္းျပည္ႀကီးေပ်ာက္ပ်က္သြားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တိုင္းျပည္ႀကီး ရွိလ်က္နဲ႔ မတိုးတက္ဘဲ ဆုတ္ယုတ္ေနၿပီး လူေတြလူလိုမေနရ ပညာမဲ့၊ က်န္းမာေရးလူတမ္းေစ့ မေနထိုင္ရျခင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာ
ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာ သိမ္ေမြ႕ေလေလ၊ ခက္ခဲေလေလပါပဲ။ Win-Win Theory ျဖစ္ဖို႔ နည္းလမ္းရွာရတာဟာ လက္ေတြ႕နယ္ပယ္မွာ အခက္ခဲဆံုးပါပဲ။ စင္စစ္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ Win-Win Theory မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့မယ့္ အေျခအေနပါ။ ဒီလိုအေျခအေနမွာ ဘာပဲ ဆံုးျဖတ္၊ ဆံုးျဖတ္ တစ္ဖက္ဖက္ကို ထိခိုက္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆို ထိခိုက္မႈ အနည္းဆံုးျဖစ္မယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတစ္ခါ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အခ်က္ကို ဗဟိုခ်က္တစ္ခုစီ ဦးတည္ၾကရပါမယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လုိ႔ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ေပါမ်ားစြာကို ပြင့္လင္းရဲ၀ံ့စြာ ခ်ျပရပါမယ္။ ဒီလိုဆံုးျဖတ္ရင္ ကိုယ္ဘာေတြ နစ္နာႏိုင္တယ္။ ဘယ္ေလာက္အထိ နစ္နာႏိုင္တယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ဆံုး ျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာကို ပါ၀င္ပတ္သက္ေနသူအားလံုး သိခြင့္ရွိရပါမယ္။
ဆံုးျဖတ္မယ့္ ပုဂၢိဳလ္
ဒီေနရာမွာ ဆံုးျဖတ္မယ့္ပုဂၢိဳလ္ (မ်ား)ရဲ႕ က႑ဟာ အေရးပါလာျပန္ပါတယ္။ ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦးတည္းက ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္ေနရင္ ဆံုးျဖတ္မယ့္ပုဂိၢဳလ္ရဲ႕ အစြဲ၊ ဘက္လိုက္မႈဟာ ဆံုးျဖတ္မယ့္ အေၾကာင္းအရာေပၚမွာ ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားစြာ သက္ေရာက္ေနပါတယ္။
အိမ္တစ္အိမ္မွာ အိမ္ေထာင္ဦးစီး (အေဖ)ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ မွီခိုေနတဲ့ ဇနီး၊ သား၊ သမီးအားလံုးအေပၚ သက္ေရာက္ပါတယ္။ ကိုယ့္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ကိုယ္လြတ္႐ုန္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္လို႔ မရပါဘူး။ ဇနီးကို ဘယ္ေလာက္ထိခိုက္မလဲ။ အက်ိဳးျပဳမလဲ။ သား၊ သမီးေတြကို ဘယ္ေလာက္ထိခိုက္မလဲ။ အက်ိဳးျပဳမလဲ။ ေရတိုအက်ဳိးဆက္၊ ေရရွည္အက်ဳိးဆက္ေတြကို လက္ေတြ႕က် က် ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် သံုးသပ္ၿပီးမွ ဆံုးျဖတ္ရပါမယ္။
တိုင္းျပည္ေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကလည္း ႏိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးကို အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိတစ္ေယာက္၊ မိမိတစ္ဖြဲ႕တည္းအတြက္ ကြက္ကြက္ေလးစဥ္းစားလို႔ မရပါဘူး။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္က ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ယေန႔ထိ ဆင္းရဲတြင္းနက္မႈ အက်ဳိးဆက္ကို ခံစားေနၾကရဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပန္အဖတ္ဆယ္ ကယ္တင္ဖို႔ စဥ္းစားၾကေပမယ့္ ကိုယ့္အတၱကို မေလွ်ာ့ႏိုင္ၾကေသးေတာ့ အဆံုးအျဖတ္ဟာ ခက္ခဲေနဦးမွာပါ။
ဆံုးျဖတ္ခ်ိန္ေရာက္ၿပီ
ဘ၀မွာ မလဲြမေသြ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္အခ်ိန္ ေရာက္ၿပီဆို ဘယ္လိုစဥ္းစား ဆံုးျဖတ္မလဲ။ ကေလးမေမြးႏိုင္ေသးလို႔ အသက္လုေနရတဲ့ မိခင္ရဲ႕ ရဲရင့္ျပတ္သားတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဘယ္သူလိုက္မီမွာလဲ။ ‘ကေလးကိုပဲ အရယူပါ။ ကြၽန္မေသခ်င္ေသပါေစ’ တဲ့။ ၾကက္သီးေမြးညင္းထေစတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ပါ။
ဒီလို မိမိဘ၀ကို လဲရဲတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳးခ်ႏိုင္တဲ့ ပုဂိၢဳလ္မ်ိဳးမွ တိုင္းျပည္ခ်မ္းသာမွာပါ။ အသက္ေသြးေခြၽး အစဥ္မေႏွး ေပးဆပ္သည္မွာ...ဘယ္သူျဖစ္မလဲ။ တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္ပင္ေပးဆပ္ရဲတဲ့ အာဇာနည္ဆိုတာ တစ္ေခတ္မွာ တစ္ခါပဲေပၚခဲ့တယ္။
တကယ္ဆိုေတာ့ အသက္ေပးစရာ မလိုပါဘူး။ ဘ၀ပ်က္စရာ မလိုပါဘူး။ အေျခအေန ယိုင္နဲ႔သြားစရာ မလိုပါဘူး။ သမိုင္းမွာ သိကၡာရွိသြားမယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရမွာပါ။ နတ္လူသာဓုေခၚမယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရမွာပါ။ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးကို အက်ိဳးျပဳမယ့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါ။ မိမိရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ လတ္တေလာ မွားတယ္လို႔ ႐ႈျမင္ေနသူေတြ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မိမိဆံုးျဖတ္ခ်က္ထဲမွာ အမွန္ကို သိျမင္ႏိုင္မႈ၊ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံမႈ၊ သေဘာထားႀကီးမႈ၊ တိုင္းျပည္နဲ႔ ျပည္သူမ်ားအေပၚ ေပးဆပ္လိုမႈ၊ ေရရွည္အက်ိဳး ေမွ်ာ္ကိုးတတ္မႈ စတဲ့ျမင့္ျမတ္တဲ့ သူရဲေကာင္းစိတ္ဓာတ္ေတြ ထံုမြမ္းေနမွာျဖစ္သလို နတ္၊ လူ သာဓုေခၚၾကမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ျမန္မာျပည္ကို ဆင္ရဲတြင္းမွ ကယ္ထုတ္ေပးႏိုင္မွာပါ။
အကယ္၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရန္ ခက္ခဲေနတယ္ဆိုရင္ မိလိႏၵမင္းရဲ႕ စိတ္ကိုျပဳျပင္ျခင္း ရွစ္ခ်က္ကို ကိုးကားတင္ျပလိုပါတယ္။
၁။ ခုနစ္ရက္အတြင္း မင္းကိစၥ မျပဳေတာ့ၿပီ။ (ေခတၱအာဏာ လက္လႊတ္ၾကည့္ျခင္း။ အာဏာလက္လႊတ္လိုက္ရင္ ျဖစ္လာမယ့္ အက်ိဳးဆက္ကို မွန္းဆၾကည့္ျခင္း။ အမွန္တကယ္ အာဏာလက္လႊတ္ရဲလားလို႔ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ျခင္း။ ဘုရင္လို လူ႐ိုေသ၊ ရွင္႐ိုေသ၊ အခြင့္ထူးခံဘ၀မွ သာမန္လူလို ေနၾကည့္ျခင္း။)
၂။ ရာဂစိတ္ကို မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (မိမိပိုင္ စည္းစိမ္ဥစၥာ၊ အေဆာင္အေယာင္၊ လူမိန္းမ စသည္တို႔ကို တပ္မက္စြဲလမ္းျခင္းအား ထိန္းသိမ္းျခင္း)။
၃။ ေဒါသစိတ္ကို မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (အလိုမက်၊ အလိုမျပည့္ျခင္းတို႔ကို စိတ္လိုက္မာန္ပါ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ ႏွလံုး သံုးပါးတို႔ ေနရာေဒသမေရြး ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း တုံ႔ျပန္ျခင္းအား ထိန္းသိမ္းျခင္း)။
၄။ ေမာဟစိတ္ကို မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (ေမာဟစိတ္ဆိုတာ မသိတတ္ျခင္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ မသိတတ္ျခင္းေၾကာင့္ အမွန္ကိုမသိျခင္း၊ ျပည္သူ႔အက်ဳိးကို မသိျခင္း၊ မိမိအတၱႏွင့္ယွဥ္ေသာ အက်ဳိးတစ္ခုတည္းကို ၾကည့္ျခင္းတို႔ကို ပိုင္းျခားသိရွိ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ျခင္း။)
၅။ ေက်းေတာ္၊ ကြၽန္ေတာ္၊ အလုပ္သမား၊ အမႈေတာ္ထမ္းမ်ား အေပၚ၌ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ စိတ္ကိုမာန္မာန မျဖစ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းမည္။ (အမိန္႔ေပးတတ္တဲ့ အက်င့္စ႐ိုက္ကို မိမိဘာသာ ႐ိုက္ခ်ိဳးႏိုင္ၿပီလား။ အမိန္႔အာဏာအေပၚ ယစ္မူးျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ၿပီလား။
၆။ ကိုယ္မႈ၊ ႏႈတ္မႈထူးျခားစြာ ေစာင့္စည္းမည္။ (ကိုယ္မႈ၊ ႏႈတ္မႈ မေစာင့္စည္းႏိုင္တဲ့ ပုဂိၢဳလ္ေတြ မ်ားေနတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈဟာ ျမင့္ျမတ္ႏိုင္ပါ့မလား။)
၇။ ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ ေတြ႕ရ၊ သိရသမွ်ေသာ အာ႐ံုမ်ားအတြက္ အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ မ်က္စိ၊ နားစေသာ ဣေႁႏၵမ်ားကို ေစာင့္စည္းမည္။ (ျပည္သူေတြရဲ႕ ဘ၀ကို အမွန္တကယ္ ထဲထဲ၀င္၀င္ၾကည့္မိရင္ အကုသိုလ္ျဖစ္စရာေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္ႀကီးပါ။ စားရမဲ့ ေသာက္ရမဲ့ဘ၀၊ က်န္းမာေရးခ်ဳိ႕တဲ့တဲ့ ဘ၀၊ ပညာမဲ့၊ အေတြးအေခၚမဲ့ဘ၀ စတဲ့ ဘ၀စံုကို အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ပါ့မလား။)
၈။ အားလံုးေသာ သတၱ၀ါတို႔ အေပၚမွာ ေမတၱာစိတ္ထားမည္။ (အလြန္ခက္ခဲနက္နဲတဲ့ စိတ္ထားပါ။ အားလံုးေသာ သတၱ၀ါဆိုတာ လူသားအားလံုး၊ ျပည္သူအမ်ား ဆူၾကံဳနိမ့္ျမင့္ အဆင့္အတန္းမေရြးအေပၚမွာ တစ္ေျပးညီ ေမတၱာထားရမွာဆိုေတာ့ လြယ္ကူတဲ့ လုပ္ရပ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။)
ေဖာ္ျပပါအတိုင္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရမယ့္ ေနရာကို ေရာက္ေနသူတိုင္း စိတ္ကိုျပဳျပင္ၿပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ေအးခ်မ္းသာယာၿပီး ေခတ္မီဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေသာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး မလြဲမေသြ ေပၚေပါက္လာမည္ဟု ယံုၾကည္မိပါေၾကာင္း။
Opinion
Show commentsOpen link

posted from Bloggeroid
No comments:
Post a Comment